Annonsering - Alkoholhaltiga drycker
En unik bransch
Att marknadsföra alkohol är speciellt av flera anledningar. Dels så finns det tydliga lagar och regler om hur annonserna får vara utformade och dels så gör det svenska monopolet att spelplanen inte liknar den i andra branscher.
Vi har en gedigen erfarenhet av att hjälpa dryckesföretag, vinimportörer och reklambyråer med att marknadsföra alkoholhaltiga drycker via sociala medier. Med hundratals timmar och tiotals miljoner kronor spenderade i AdsManager har vi lärt oss vad som fungerar bäst för olika produkter och målsättningar. Vi gör allt från taktiska produktannonser till livesända vinprovningar. Vi hjälper nykomlingar att skapa LES genom geografiskt riktade annonskampanjer, gamla trotjänare att försvara sin plats i rankingen och stora varumärken att få fart på den internationella försäljningen.
- Lagar och regler
Marknadsföring av alkoholhaltiga drycker är för många förknippat med krångliga regler och begränsningar. Här hjälper vi gärna till med vår expertis. Vi har en nära dialog med AGM och håller oss ständigt uppdaterade om vad som gäller.
- Effektiva målgrupper
Med erfarenhet inom i princip samtliga pris- och produktkategorier på den svenska marknaden har vi både lärdomarna och datan för att bygga effektiva målgrupper. Vi avgränsar dem självklart också mot just de butiker och områden som är aktuella.
- Kreativt innehåll
I och med de begränsningar som finns för annonsinnehållet tror många att alkoholannonser behöver vara avskalade och tråkiga. Vi vet att så inte är fallet. Genom att skapa kreativa kampanjer och annonser är vi vana vid ett hög interaktion såväl som konverteringsgrad.
- Monopolet
Med en gedigen förståelse för Systembolagets rankingssystem hjälper vi er att marknadsföra när, och där, det ger bäst effekt. Kanske handlar det om att rikta annonseringen mot butiker med produkten på hyllan, eller att skapa beställningar för att generera LES, lokalt efterfrågat sortiment.
Plattformar
Vi skulle själva kalla Meta för vår hemmaplan, med Facebook och Instagram som kanaler. Vi ser dock alltid till att er annonseringsbudget placeras där den är som mest lönsam, och annonserar därför lika gärna på andra plattformar som exempelvis Google, YouTube, LinkedIn och TikTok.