CASE

BAUHAUS-Galan

Friidrottsgala i Diamond League

BAUHAUS-galan är Sveriges största friidrottstävling och en del av prestigefyllda Diamond League. Vi ansvarade för den digitala annonseringen inför 2022 års upplaga.

Bakgrund

Inför 2022 års upplaga inledde BAUHAUS-galan och LikeMinded ett samarbete. Vår uppgift var att ansvara för strategi, idéarbete och leverans för all digital annonsering. Fokus i samarbetet låg dels på att öka kännedomen om galan, men framför allt att öka biljettförsäljningen jämfört med tidigare år. Galan gick av stapeln på Stockholm Stadion den 30 juni.

Utförande

Den första utmaningen vi identifierade var bristande kännedom om galan. Efter att ha hetat DN-galan i närmare 50 år bytte galan 2015 namn till BAUHAUS-galan. Trots att namnbytet skedde för över sex år sedan visade en färsk undersökning att DN-galan fortfarande var mer välkänt än BAUHAUS-galan bland stockholmare.

Vi vet att en låg kännedom gör att både trafik- och konverteringsannonser presterar sämre. Vi valde därför att sätta upp en kampanjplan där vi inledde med att annonsera för en ökad varumärkeskännedom för att därefter fokusera på konverteringar i form av biljettförsäljning.

Då BAUHAUS-galan inte hade något CRM-system på plats och tidigare fokuserat på annonsering via utomhusreklam saknade vi tillgång till historisk data för att bygga målgrupper. Vi satte oss därför tillsammans med kunden och gjorde en grundlig målgruppsanalys, denna låg sedan till grund för de intressebaserade målgrupper vi utgick från i annonseringen.

— MÅLGRUPP–

Svensk friidrotts starkaste varumärke är stavhopparen Armand Duplantis. Det var tidigt klart att Duplantis skulle tävla på galan. För att koppla ihop galan BAUHAUS-galan med friidrott i allmänhet och Duplantis i synnerhet använde vi oss av innehåll med honom den tidiga, breda kommunikationen.

Efter en djupgående målgruppsanalys gick vi live med en kostnadseffektiv räckviddskampanj för att öka kännedomen om galan.

0 kr
ROAS
0 st
Sålda biljetter

Efter att ha nått ut till en stor del av vår målgrupp med kännedomskampanjen sjösatte vi del två av kampanjplanen: en konverteringskampanj med fullt fokus på att sälja biljetter.

Genom att använda den data räckviddskampanjen genererat tog vi fram nya målgrupper.

• Trafikkampanj

Efter två veckor med enbart räckviddskampanj

• Konverteringskampanj

Fler Case

Kvartetten

Nyproduktion i Hagastaden

Nyroduktion i Hagastaden

Kvartetten består av 390 lägenheter fördelade på tre hus i Hagastaden i Stockholm. Vi ansvarade för all digital marknadsföring, från start till mål. Allt från att
Läs mer

BAUHAUS-Galan

Friidrottsgala i Diamond League

BAUHAUS-galan

BAUHAUS-galan är Sveriges största friidrottstävling och en del av Diamond League. Vi ansvarade för den digitala annonseringen inför 2022 års upplaga.
Läs mer

Brands for Fans

Försäljning på Systembolaget och i egen webshop

Försäljning på Systembolaget och i egen webshop

Brands for Fans och Likeminded inledde ett samarbete 2020 inför lanseringen av KISS Black Diamond Rum.
Läs mer

Kvartetten

Nyproduktion i Hagastaden

Nyroduktion i Hagastaden

Kvartetten består av 390 lägenheter fördelade på tre hus i Hagastaden i Stockholm. Vi ansvarade för all digital marknadsföring, från start till mål. Allt från att
Läs mer

BAUHAUS-Galan

Friidrottsgala i Diamond League

BAUHAUS-galan

BAUHAUS-galan är Sveriges största friidrottstävling och en del av Diamond League. Vi ansvarade för den digitala annonseringen inför 2022 års upplaga.
Läs mer

Brands for Fans

Försäljning på Systembolaget och i egen webshop

Försäljning på Systembolaget och i egen webshop

Brands for Fans och Likeminded inledde ett samarbete 2020 inför lanseringen av KISS Black Diamond Rum. Sedan dess har vi hjälpt till med flertalet lyckade produktlanseringar, i Sverige såväl som Europa och USA. 
Läs mer

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig inom kort

Kan ditt ärende inte vänta, eller vill du veta vad Erik gör just nu?

Ring oss gärna på:

070-960 20 40