CASE
BAUHAUS-Galan

Friidrottsgala i Diamond League
BAUHAUS-galan är Sveriges största friidrottstävling och en del av prestigefyllda Diamond League. Vi ansvarade för den digitala annonseringen inför 2022 års upplaga.
Bakgrund
Inför 2022 års upplaga inledde BAUHAUS-galan och LikeMinded ett samarbete. Vår uppgift var att ansvara för strategi, idéarbete och leverans för all digital annonsering. Fokus i samarbetet låg dels på att öka kännedomen om galan, men framför allt att öka biljettförsäljningen jämfört med tidigare år. Galan gick av stapeln på Stockholm Stadion den 30 juni.
Utförande
Den första utmaningen vi identifierade var bristande kännedom om galan. Efter att ha hetat DN-galan i närmare 50 år bytte galan 2015 namn till BAUHAUS-galan. Trots att namnbytet skedde för över sex år sedan visade en färsk undersökning att DN-galan fortfarande var mer välkänt än BAUHAUS-galan bland stockholmare.
Vi vet att en låg kännedom gör att både trafik- och konverteringsannonser presterar sämre. Vi valde därför att sätta upp en kampanjplan där vi inledde med att annonsera för en ökad varumärkeskännedom för att därefter fokusera på konverteringar i form av biljettförsäljning.
Då BAUHAUS-galan inte hade något CRM-system på plats och tidigare fokuserat på annonsering via utomhusreklam saknade vi tillgång till historisk data för att bygga målgrupper. Vi satte oss därför tillsammans med kunden och gjorde en grundlig målgruppsanalys, denna låg sedan till grund för de intressebaserade målgrupper vi utgick från i annonseringen.
— MÅLGRUPP–
Svensk friidrotts starkaste varumärke är stavhopparen Armand Duplantis. Det var tidigt klart att Duplantis skulle tävla på galan. För att koppla ihop galan BAUHAUS-galan med friidrott i allmänhet och Duplantis i synnerhet använde vi oss av innehåll med honom den tidiga, breda kommunikationen.
Efter en djupgående målgruppsanalys gick vi live med en kostnadseffektiv räckviddskampanj för att öka kännedomen om galan.
Efter att ha nått ut till en stor del av vår målgrupp med kännedomskampanjen sjösatte vi del två av kampanjplanen: en konverteringskampanj med fullt fokus på att sälja biljetter.
Genom att använda den data räckviddskampanjen genererat tog vi fram nya målgrupper.
• Trafikkampanj
Efter två veckor med enbart räckviddskampanj
• Konverteringskampanj
Fler Case

Kvartetten
Nyroduktion i Hagastaden

BAUHAUS-Galan
BAUHAUS-galan

Brands for Fans
Försäljning på Systembolaget och i egen webshop

Kvartetten
Nyroduktion i Hagastaden

BAUHAUS-Galan
BAUHAUS-galan
