Nu har vi tillslut fått det bekräftat. Meta kommer att, med start i november, erbjuda annonsfria versioner av Facebook och Instagram till sina användare inom EU.
Anledningen till lanseringen av tjänsten är dock en annan än vad man spontant kan tro. Genom att erbjuda sina användare en möjlighet att använda dess plattformar utan annonser och tillhörande data-tracking, kan Meta möta EUs allt striktare implementering av GDPR.
Såhär skriver Meta själva:
“To comply with evolving European regulations, we are introducing a new subscription option in the EU, EEA and Switzerland. In November, we will be offering people who use Facebook or Instagram and reside in these regions the choice to continue using these personalized services for free with ads, or subscribe to stop seeing ads. While people are subscribed, their information will not be used for ads.”
Metas huvudsakliga syfte med det nya erbjudandet är alltså inte att öka sina intäkter genom betalda prenumerationer. Istället handlar det om att efterleva EUs regler. Något som även blir än mer tydligt med de väl tilltagna priserna (12,99 € per månad).
Abonnemanget blir än mindre attraktivt för den som jobbar med marknadsföring på Facebook eller Instagram, då prenumerationen gör att användaren inte heller kommer att kunna använda Metas tjänster för annonsering och boostning av innehåll.
Anledningarna listade ovan, tillsammans med faktumet att användare fortsatt kan använda Metas plattformar gratis med reklam, gör att antalet användare som signar upp sig för den nya tjänsten väntas bli få.
Vi följer utvecklingen med spänning och håller er uppdaterade om hur detta utvecklas framåt.
Tack för visad uppmärksamhet!
/Gustav Hallberg