CASE
Brands For Fans
Alcohol products produced by and together with artists
Sedan 2020 har LikeMinded samarbetat med Brands For Fans gällande annonsering på Facebook och Instagram. Målsättningen har varit att öka försäljningen, lansera nya produkter och säkerställa god distribution i Sverige samt att nå nya marknader i genom försäljning i egen webshop i Europa och USA.
Bakgrund
Brands For Fans utvecklar och säljer alkoholprodukter i nära samarbeten med artister. Samarbeten innefattar bland annat Ghost, HammerFall, In Flames, Jonas Åkerlund, Judas Priest, KISS, Motörhead, Rammstein, Scorpions, Slayer och Sweden Rock Festival.
Utförande
Samarbetet inleddes 2020 i samband med lanseringen av KISS Black Diamond Rum. För att skapa beställningar via Systembolaget
Den första utmaningen låg i att öka kännedomen om projektet. Många inom målgruppen kände till området Hagastaden, men i och med att det pågick flera ett tiotal parallella nyproduktions-projekt behövde vi få Kvartetten att sticka ut från mängden. För att lyckas med detta valde vi att presentera projektets välkända arkitekt, Gerth Wingårdh, i en film där han berättade om husen och var han hämtat inspiration till dem. Denna video användes för att berätta om projektet i stort och på så sätt förbättra kännedomen, men också för att driva konverteringar i form av intresseanmälningar.
Arbetet med att samla in intresseanmälningar var mycket framgångsrikt då resultatet vida översteg målsättningen om 2000 intressenter.
Nästa steg i kampanjen var att skapa intresse kring säljstarten för att ge mäklarna så bra förutsättningar som möjligt. För att lyckas med detta använde vi oss av re-targeting mot de personer som på något sätt interagerat med innehåll tidigare under kampanjen. Även denna del måste ses som lyckad då över 30% av lägenheternai etapp 1 bokades inom en vecka från säljstarten.
Det avslutande steget i kampanjen bestod av att hjälpa till att marknadsföra enskilda objekt. I nära samarbete med de ansvariga mäklarna utformade vi objektspecifika annonser som körde mot mindre målgrupper, anpassade för varje enskild lägenhet. En del av detta arbete som var särskilt lyckad var att vi lyckades sälja många lägenheter till juridisk person.